Friday, April 9, 2010

Cinta Si Gadis

seorang lelaki bertanyakan pada gadis dicintainya "kenapa awak mencintai saya?"
gadis diam. sepi. lalu berkata "saya tak ada sebab.tapi saya boleh buktikan."
"saya tak mahu awak buktikan. saya tertanya-tanya kenapa awak tak pernah bagi tahu saya perasaan sebenar awak pada saya. saya takut awak tak mencintai saya. selalunya, kata kawan-kawan saya, perempuan akan menyatakan perasaan sebenar. tapi..em.." si lelaki berterus terang.dan menyambung lagi "awak tahu, saya sangat cintakan awak. sebab, awk la cinta pertama saya, yang selalu menggembirakan saya.bila saya dengar suara awak, saya gembira. awak selalu ada di saat saya keseorangan. awak cantik dan sopan. awak menghargai saya dalam hidup awak. awak juga yang prihatin dengan saya. saya jatuh cinta dengan awak. dan saya sayangkan awak kerana itu." si lelaki  menyatakan isi hatinya.

si gadis diam. tunduk. dan menyatakan "saya cintakan awak."
si lelaki masih tidak berpuas hati. tetapi tidak berkata apa-apa.

lima hari kemudian, si lelaki diberitahu si gadis berada di hospital. kritikal menghidap kanser, si lelaki tidak pernah tahu.
si lelaki sangat sedih. dia sentiasa berada di sisi katil si gadis yang sudah tidak sedarkan diri lagi. tubuh itu terkujur lesu. sepucuk surat berada di dalam genggaman si lelaki. baru sebentar tadi surat itu diberikan oleh  adik kepada gadis yang dicintainya.

" awak. saya minta maaf. saya tinggalkan awak dalam keadaan begini. saya tahu, sekarang saya tak lagi boleh menggembirakan awak. saya tak dapat bercakap dengan awak lagi.bila awak sorang2, saya tak boleh lagi hadir di sisi awak. dan saya tak dapat lagi nak jadi bidadari hidup awak dalam keadaan macam ni. saya pun tak boleh bagi tahu lagi macam mana berharganya awak dalam hidup saya lepas ni. prihatin saya terhadap awak, mungkin tak kan ada lagi. awak sayang, masihkan awak mencintai saya selepas ini? saya tak mampu lagi nak bagi apa yang awak nak. dan kerana ini, saya tak ada jawapan kenapa saya mencintai awak. saya cuma boleh katakan, saya mencintai awak.."

dan si lelaki melayan perasaan sendiri. memikirkan kata-kata si gadis dalam kelat malam itu.

3 orang menaip alphabet:

IRAH HAJERAH AZMAN said...

a pain love story

s h a said...

hukhuk...sedeyh2...

CikOo said...

jadi jgn la kite memaksa org yg kite cintai mnyatakan knp die jatuh cinta ngan kite..k

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...